Національно-патріотичне виховання

Цільова соціальна програма національно-патріотичного виховання

Кабінет Міністрів України ухвалив державну цільову соціальну програму національно-патріотичного виховання.

Мета  документа — удосконалення та розвиток цілісної загальнодержавної політики національно-патріотичного виховання шляхом формування та утвердження української громадянської ідентичності.

Процес удосконалення та розвитку державної політики національно-патріотичного виховання в ліцеї відбувається за кількома пріоритетними завданнями, серед яких — формування української громадянської ідентичності, військово-патріотичне виховання, формування науково-методологічних і методичних засад національно-патріотичного виховання тощо.

Що таке національно-патріотичне виховання

Патріотичне виховання в українському суспільстві залишається першочерговим як для держави, так і для системи освіти в цілому.

Основними складовими національно-патріотичного виховання є:

• громадянсько-патріотичне виховання

• військово-патріотичне виховання

• духовно-моральне виховання.

Національно-патріотичне виховання дітей та молоді — це комплексна системна й цілеспрямована діяльність органів державної влади, освітніх закладів, громадських організацій, сім’ї та інших соціальних інститутів щодо формування у молодого покоління:

• високої патріотичної свідомості

• почуття вірності

• любові до Батьківщини

• турботи про благо свого народу

• готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку з захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.

Ключовий пріоритет національно-патріотичного виховання — формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації.

Завдання закладу освіти — так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності.

Мета заходів національно-патріотичного виховання — сприяти набуттю дітьми та молоддю досвіду патріотичних дій, вихованню в дусі патріотичного обов'язку.

Принципи національно-патріотичного виховання

• принцип національної спрямованості виховання

• формування у молоді:

- національної свідомості 

- любові до України

- свого народу

- шанобливого ставлення до української культури

- здатності зберегти національну ідентичність, пишатися приналежністю до українського народу, брати участь у розбудові та захисті своєї держави.

• принцип культуровідповідності

-         виховання — культуротворчий процес задля формування базової культури особистості на основі набутого морально-етичного досвіду людства.

• принцип гуманізації виховного процесу

- акцент на особистості як на вищій цінності

• принцип суб’єкт-суб’єктної взаємодії

учасники виховного процесу:

- виступають рівноправними партнерами у спілкуванні

- беруть до уваги точку зору один одного

- визнають право на відмінності у поглядах

- узгоджують свої світоглядні позиції

• принцип толерантності

-інтегрованість української культури в європейський та світовий простір

-формування у вихованців відкритості, толерантного ставлення до цінностей, відмінних від національних ідей, до культури, мистецтва, вірувань інших народів

-здатність диференціювати спільне та відмінне в різних культурах

-сприйняття української культури як невід’ємної частини загальнолюдської

• принцип цілісності

-організація виховання як системного педагогічного процесу, спрямованого на:

- гармонійний та різнобічний розвиток особистості

- формування цілісної картини світу

- забезпечення наступності напрямів та етапів виховної роботи

• принцип життєвої творчої самодіяльності

-становлення особистості як творця свого життя, який:

- здатен приймати особисті рішення

- нести за відповідальність за свої рішення

- повноцінно жити і активно діяти

- постійно самовдосконалюватися

- адекватно і гнучко реагувати на соціальні зміни

Цілі виховних завдань патріотичного виховання:

• утверджувати в свідомості й почуттях здобувача освіти патріотичні цінності, переконання і повагу до культурно-історичного минулого України

• виховувати повагу до Конституції, законів України, державної символіки

• укріплювати розуміння взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю

• сприяти набуттю здобувачами освіти патріотичного досвіду на основі:

- готовності до участі в процесах державотворення

- уміння визначати форми й способи участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади

- спроможності дотримувати законів і захищати права людини

- готовності взяти на себе відповідальність

- здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів

• формувати мовленнєву культуру, толерантне ставлення до інших народів, культур і традицій

• утверджувати гуманістичну моральність як основу громадянського суспільства

• культивувати кращі риси української ментальності, як-то працелюбність, свободолюбство, справедливість, доброта, чесність, бережне ставлення до природи

• підвищувати престиж військової служби, культивувати ставлення до солдата як до захисника Вітчизни, героя

• виховувати нетерпимість до українофобства, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму тощо.

Форми національно-патріотичного виховання

Форми, методи та прийоми роботи з національно-патріотичного виховання заклад освіти обирає з огляду на вікові особливості учнів, уподобання й інтереси, традиції навчального закладу і місцевої громади, можливості навчального закладу тощо.

 




Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди...
Любіть у труді, у коханні, у бою,
як пісню, що лине зорею…
Всім серцем любіть Україну свою —
і вічні ми будемо з нею!


  
Про національно-патріотичне виховання у закладах освіти 
у 2025/2026 навчальному році
У 2025/2026 навчальному році виховна робота як складова освітнього процесу буде здійснюватися відповідно до чинних правових документів, зокрема:
- Конституції України;
- Закону України «Про фахову передвищу освіту»;
- Державної національної програми «Освіта» (Україна ХХІ століття);
- Указу Президента України від 18.05.2019 No 286/2019 «Про стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2020-2025 роки»;
- Указу Президента України від 24 лого 2022 року No 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні»;
- Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді;
- Методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх закладах;
- Програми «Нова українська школа у поступі до цінностей»;
- програми «Виховання смисложиттєвих цінностей дітей і підлітків на шляху до євроінтеграції»
 

Розпорядження КМУ від 09.10.2020 №1233-р "Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року" Завантажити

Постанова КМУ від 09.10.2020 №932 "Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки" Завантажити

Лист МОН від 24.08.2023 р. №1/12702-23 Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році


Немає коментарів:

Дописати коментар