Інформація для батьків

ЯК БАТЬКАМ ТА ПЕДАГОГАМ ЗАПОБІГТИ ВЕРБУВАННЮ ДІТЕЙ

 Останнім часом у медіа часто звучать повідомлення про вербування російськими спецслужбами українських дітей для вчинення протиправних дій. На жаль, неповнолітні не завжди розуміють наслідки своїх дій і в результаті можуть позбавитися волі на тривалий строк.

За даними Служби Безпеки України (далі – СБУ), у 2️⃣0️⃣2️⃣4️⃣році СБУ разом з Національною поліцією України (далі – Нацполіція) затримали понад 4️⃣5️⃣0️⃣осіб, які за дорученням російських кураторів займалися підпалами в Україні.

Спецслужби росії дуже активно “полюють” через соцмережі саме на дітей – і це серйозний виклик для батьків, педагогів та правоохоронців – уберегти їх від впливу злочинної пропаганди, дезінформації, маніпуляцій і шантажу та бажання заробити “легкі гроші”.

‼️ПРИЧИНИ ВЧИНЕННЯ ДІТЬМИ ПРАВОПОРУШЕНЬ

Керівник ювенальної превенції Національної поліції України Василь Богдан в інтерв’ю «Інтерфакс-Україна», зазначив, що, після спілкування з дітьми, яких завербували, можна виокремити такі найпоширеніші причини вчинення ними правопорушень:

🔴матеріальна вигода (часто дітям обіцяють великі кошти за виконання завдань - і це є стимулюючим фактором). Він звернув увагу, що дітям важливо розуміти, що ніяких грошей ніхто з них отримає, а все, що можна отримати, співпрацюючи з ворогом, – або термін ув’язнення, або трагічні наслідки;

🔴психологічний вплив (вербувальники використовують різні психологічні прийоми, щоб маніпулювати підлітками, створюють ілюзію важливості «пригод» чи завдань);

🔴шантаж (якщо дитина відмовляється виконувати вже більш серйозніші завдання – її шантажують тим, що розкажуть батькам і поліції, що дитина вже виконала певні попередні завдання, фотографуючи військові об’єкти чи інфраструктуру державних органів). Ця причина трапляється рідше.

⚖️КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Такі дитячі вчинки можуть призвести до сумних та небезпечних наслідків як для інших людей та держави, так і для самої дитини. Підпали авто, які належать військовослужбовцям чи Збройним Силам України, вчинення вибухів у державних установах чи їхнє замінування кваліфікуються як злочини відповідно до низки статей Кримінального кодексу України. І за них передбачена кримінальна відповідальність, зокрема, з 14 років:

🟥за диверсію – у вигляді позбавлення волі на строк до 15 років або довічно (частина 2 статті 113 Кримінального кодексу України),

🟥за терористичний акт – у вигляді позбавлення волі від 5 до 10 років (стаття 258 Кримінального кодексу України),

🟥за умисне знищення або пошкодження майна – у вигляді позбавлення волі від 3 до 10 років (частина 2 статті 194 Кримінального кодексу України).

Кримінальну відповідальність за перешкоджання законній діяльності Збройних Сил України та інших військових формувань (стаття 114-1 Кримінального кодексу України) і за державну зраду (стаття 111 Кримінального кодексу України) неповнолітні нестимуть у разі вчинення таких злочинів після досягнення 16-річного віку.

Можуть такі дії кваліфікуватися й за іншими статтями Кримінального кодексу України.

📒РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ТА ПЕДАГОГАМ

Саме тому дуже важливо об'єднувати зусилля, щоб вберегти дітей від ворожого впливу. Запорукою безпеки наших дітей, молоді та держави під час війни є налагоджена комунікація з дітьми батьків та вчителів. Саме батьки та педагогічні працівники можуть захистити дитину від небезпеки через відкрите спілкування і довірливі стосунки з нею, роз’яснення про наслідки протиправних дій. Педагоги можуть також допомогти батькам порадами, як комунікувати з дитиною.

Національна поліція України розробила рекомендації для проведення інформаційно-просвітницьких заходів щодо недопущення вербування дітей та залучення їх до диверсійної діяльності (далі – рекомендації): https://bit.ly/4cisXB4. Вони містять поради для педагогів, батьків, учнів.

Щоб вберегти дітей від небезпечних ситуацій, у рекомендаціях радять батькам:

📱звернути увагу, в яких месенджерах та соціальних мережах проводить час дитина, пояснити дітям про загрози, які можуть існувати в інтернеті, та як уникати підозрілих контактів;

👥контролювати коло спілкування дитини, зокрема в інтернеті, чи немає серед них тих, хто полюбляє заробити «легкі гроші», а якщо у дитини є такі «друзі» – пояснити їм, які можуть бути наслідки такого спілкування;

❗️роз’яснити дітям, що протиправний заробіток завжди несе за собою покарання, іноді навіть і позбавлення волі.

Основні поради з рекомендацій батькам та педагогічним працівникам:

✅Налагодити довірливі стосунки, спілкуватися з дітьми, цікавитися, як вони проводять свій вільний час, у яких соціальних мережах зареєстровані (щоб мати можливість коректно пояснити можливі небезпеки, які несе та чи інша мережа чи месенджер щодо можливого ризику вербування, розповісти дітям, у чому може проявлятися вербування та як правильно на нього реагувати (протистояти тиску, маніпуляції, повідомити батькам та звернутися до поліції).

✅Проводити просвітницьку роботи з дітьми щодо медіаграмотності та медіагігієни, зокрема пояснювати дітям, як відрізнити фейкову інформацію від достовірної, яка інформація є секретною і які наслідки її розголошення матиме як для країни, так і для дитини та її рідних.

✅Підтримувати відкриту комунікацію з дитиною – це допомагає вчасно виявити будь-які підозрілі або небезпечні ситуації.

✅Сприяти формуванню критичного мислення, розвивати навички прийняття відповідальних рішень, аналізу конкретних ситуацій.

✅Підвищувати правову свідомість та відповідальність, виховувати у дітей патріотизм, формувати ціннісні орієнтири та утверджувати національно-патріотичну свідомість, повагу до Конституції України та держави, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії.

📙Також педагоги, щоб допомогти учнівству сформувати активну громадянську позицію, навчити розрізняти факти й фейки та не піддаватися маніпуляціям і ворожій пропаганді, можуть використовувати у своїй роботі посібник «Як говорити про війну росії проти України»: https://bit.ly/4i6xl7G. Його для вчителів рік тому презентувало Міністерство освіти і науки України. У ньому міститься комбінація матеріалів для молодшої, середньої та старшої школи. Вчителі мають змогу вибрати для обговорень ті теми, які відповідають віковим особливостям учнів і учениць, їхньому психоемоційному стану.

Також батьки та вчителі можуть надати дітям поради для уникнення вербування з боку російських спецслужб:

🔸бути обережними в Інтернеті та соціальних мережах;

🔸уникати контактів із підозрілими людьми, бути обачними із пропозиціями, які пропонуються незнайомцями;

🔸звертати увагу на ознаки обману: пропозиції швидкого збагачення, прохання виконати прості завдання з подальшими вимогами, повідомляти про це дорослим.

У разі надходження пропозицій щодо залучення дитини до диверсійної діяльності варто негайно надати інформацію поліції:

✔️за телефонним номером екстреної служби «102»

✔️або заповнити форму зворотного зв'язку на сайті кіберполіції: https://ticket.cyberpolice.gov.ua

 

Маємо берегти дітей від згубного впливу пропаганди та маніпуляцій – це наша спільна справа!

 



П'ять правил використання мобільних 


Коли ви вперше купуєте дитині мобільний телефон, потрібно домовитися про певні правила, яких вона повинна дотримуватися. Будьте готові до труднощів, які можуть виникнути у взаєминах з дитиною через ці правила.
Перш за все, потрібно усвідомити для себе 2 основні моменти:
  • по-перше, ніколи не забувайте, що дитина, як губка, вбирає все, що ви говорите й робите. Це твердження стосується й того, як ви розмовляєте з людьми по мобільному телефону й користуєтеся ним. Якщо ви, наприклад, говорите підлітку, що не можна говорити по телефону за кермом, дотримуйтеся цього правила й самі;
  • по-друге, установлюйте правила з першого дня, коли ви дозволяєте дитині користуватися мобільним телефоном. Ці правила повинні говорити дитині: «Так прийнято в нашій родині». Якщо ви оголошуєте правила тільки тоді, коли виникне якась проблема, дитина сприйме їх як покарання. Різниця може бути на перший погляд незначною, але дитина краще сприймає правила, ніж покарання.
Розглянемо 5 важливих правил щодо використання мобільних телефонів, з якими батьки повинні ознайомити своїх дітей.
Правило №1. Не можна користуватися мобільним телефоном уночі
  • Чому це важливо. Діти повинні спати достатню кількість часу. Якщо їм дозволити користуватися телефоном уночі, вони будуть годинами листуватися з друзями, а вранці виглядати невиспаними. Також пам'ятайте про те, що серед телефонних контактів вашої дитини можуть бути не тільки друзі. Дозволяйте дитині листуватися вдень. Телефон дає можливість дитині висловити те, що вона не може сказати вголос. Тому будьте напоготові, але не втручайтеся.
  • Як привести дане правило в дію. Усі члени сім'ї - і діти, і батьки - повинні залишати на ніч свої телефони в певному місці. У цей час можна їх зарядити. Покажіть дитині приклад і першими почніть дотримуватися цього правила.
  • Можлива реакція дитини. Вона може сказати, що її друзям дозволяють користуватися телефоном уночі. Поясніть дитині, що вночі потрібно спати, і що ви з задоволенням дасте їй можливість листуватися з друзями вдень, а вночі потрібно спати й заряджати телефон.
Дитина може сказати, що без будильника на телефоні вона не зможе прокинутися вранці. Купіть їй дешевий електронний будильник, і проблема буде вирішена.
Правило №2. Не можна користуватися мобільним телефоном у школі
  • Чому це важливо. У деяких школах забороняють користуватися мобільними телефонами, але це не зупиняє дітей. Телефони відволікають дітей під час уроків, з їх допомогою діти можуть списувати, залякувати один одного або поширювати плітки. Щоб учитель не забрав телефон, діти ставлять його на беззвучний режим і ховають під партою.
  • Як привести дане правило в дію. Щоб бути переконаними, що дитина не взяла телефон з собою до школи, установіть правило, що вона повинна залишати його в певному місці в будинку - наприклад, на кухні або в залі.
  • Можлива реакція дитини. Дитина може просити вас дозволити їй узяти телефон із собою, пояснюючи це тим, що всі її друзі так роблять. Наполягайте на тому, що вона повинна дотримуватися шкільних правил. Єдиний виняток може бути у випадку, якщо після уроків дитина ходить на тренування або гуртки й повинна зателефонувати вам. Але і в цьому випадку вимагайте, щоб дитина під час уроків тримала телефон вимкненим. Перевіряйте її повідомлення, щоб переконатися, що вона не порушувала цього правила.
Правило №3. Телефоном не можна користуватися під час сімейних свят, вечері та інших важливих спільних справ
  • Чому це важливо. Ніщо так не заважає сімейним взаєминам, як листування по телефону під час сімейних свят. Відсторонений вираз обличчя, спілкування обривками фраз - усього цього можна уникнути, якщо вимикати телефони під час сімейних свят або спільних справ. Якщо ви в гостях, телефон можна залишати вдома або в машині.
  • Як привести дане правило в дію. Скільки свободи у використанні телефону давати дитині - вирішувати вам. Головне, щоб це було на благо сім'ї. Часто кількість такого часу залежить від віку дитини. Якщо ви їдете в гості, маленьким дітям краще залишити телефон удома, старшим можна дозволити використовувати його під час поїздки, але залишити в машині на час сімейної вечері.
Можлива реакція дитини. Вона може скаржитися, що пропускає щось дуже важливе й термінове. У такому випадку можна дати дитині 5 хвилин на те, щоб закінчити листування, але після закінчення цього часу вона повинна дотримуватися правила.
Правило №4. Не можна надсилати фотографії по телефону
  • Чому це важливо. Діти фотографують все впідряд, навіть якщо це недоречно. Тому в деяких школах заборонено користуватися мобільними телефонами.
  • Як привести дане правило в дію. Поясніть дитині, що пересилати фотографії не можна. Простежте за тим, щоб дитина потайки не порушувала це правило. Можна попередити заборонені дії дитини: зателефонувати мобільному оператору й відімкнути сервіс ММS і можливість пересилки фото. Контролюйте використання дитиною телефону, щоб вона не посилала й не отримувала фото.
  • Можлива реакція дитини. Якщо немає ніяких серйозних проблем із фото, дитина легко погодиться з виконанням даного правила. Якщо вона з якихось причин відстоює своє право на пересилання фото, вам потрібно наполягати на своєму.
Правило №5. Переконайтеся, що дитина спілкується по телефону тільки з друзями або родичами
  • Чому це важливо. Коли ви купуєте дитині мобільний телефон, вона хоче показати його друзям і обмінятися номерами з усіма однокласниками, незалежно від того, дружить вона з ними чи ні. Діти, з якими ви б не хотіли, щоб спілкувалася ваша дитина, тепер можуть бути з нею на зв'язку цілодобово. І це може призводити до негативних наслідків.
  • Як привести дане правило в дію. Коли дитина вчиться в старших класах, ви можете їй довіряти настільки, щоб дозволити самій вирішувати, з ким спілкуватися. Але, поки вона молодша, ви можете періодично переглядати її список контактів. Якщо дитина ще маленька, ви можете самі додавати контакти в її телефон.
  • Можлива реакція дитини. Маленькі діти зазвичай бувають такі раді купівлі телефону, що легко погоджуються, щоб батьки перевіряли їх список контактів. Вони можуть відстоювати хіба що право листуватися з друзями. Якщо дитина все ж скаржиться, скажіть їй, що ви купили їй телефон для спілкування з родичами та друзями, а не з кожним зустрічним.
Установлюючи дитині правила користування телефоном, передбачайте події.
Дані правила призначені для молодших, а не старших школярів. Однак перше, третє й четверте правила підходять і для них теж. Батькам потрібно передбачити, з яких питань можуть виникнути розбіжності з дитиною. Правила користування телефоном можуть стати гарним початком для того, щоб навчити дитину правильно спілкуватися по телефону.
Якщо ви встановлюєте дитині дані правила в молодшому віці, то у старших класах вона засвоїть, як потрібно спілкуватися по телефону. Навчити цього дитину - ваше завдання.
За матеріалами сайту Освіта.ua

 

ШАНОВНІ БАТЬКИ!

   Відділ освіти Чугуївської міської ради інформує, що у соцмережах популяризуються групи, в яких кваліфіковані психологи доводять дітей до самогубства.
Відомо, що фанати таких спільнот називають себе китами, тому що тварини асоціюються у них зі свободою. Ці кити можуть літати, і цим, можливо, пояснюється те, що даний вид ссавців – один з небагатьох, представники якого добровільно можуть звести рахунки з життям зводять рахунки з життям.Тому у всіх шанувальників «моря китів» і «тихих будинків» на особистих сторінках зображені відео або малюнки з літаючими китами.
   Нелюди, що організували цю систему, працюють наступним чином. Адміністратор групи схиляє дитину до виконання завдань (квестів), причому практично всі завдання передбачають нанесення дитині каліцтв або заподіяння болю. Всі ці «квести» в обов’язковому порядку знімаються на відео.
   Коли адміністратор групи впевнений в тому, що дитина готова до самогубства, створюється аудіо з музикою, в якому дитина виступає в головній ролі, та оговорюються усі її проблеми, які вона озвучила «провіднику». Єдиний вихід із усіх проблем, який озвучується в цьому «творі», – вчинити самогубство. Перед цим дитина слухає аудіозапис, та робить останній крок. Відеозаписи, в подальшому, продаються в мережі Інтернет, або в Darknet.
Також відомо, що для того, щоб вступити в такі групи, потрібно:
1) надати заявку для вступу до неї та написати певний текст у себе на сторінці.
2) Якщо адміністрація групи затвердить кандидатуру, то буде проведено невеличке психологічне вивчення особи та її готовності до самогубства через спілкування в приватному чаті.
3) Наступне повідомлення буде із завданням (опис завдання, та час який надається на його виконання). Виконання кожного завдання, потрібно фіксувати на фото або відео. На кожне завдання надається обмежений час. Якщо учасник не встигає його виконати, то його виключають з групи.
4) Всього надається 50 завдань («квестів») (у фейкових спільнотах – від 13 до 50 «квестів», це залежить від адміністратора).
5) Фінальне завдання – покінчити життя самогубством, та зафіксувати момент смерті на камеру в режимі online.
   У зв’язку з цим батькам для того, щоб не допустити потрапляння дітей у такі групи, рекомендується приділяти більшу увагу психологічному стану дитини та:
1) Перевіряти шкіряні покриви дитини на наявність пошкоджень та, в разі їх виявлення, з’ясовувати обставини, за яких вони з’явилися. Особливу увагу звертати на пошкодження різного роду в формі кита.
2) Перевіряти акаунти дитини в соціальних мережах, та групи до яких входить акаунт. Перевіряти вміст спілкування в приватних чатах.
3) Звертати увагу на коло спілкування дитини.
4) Намагатися зайняти вільний час дитини спортивними або культурними секціями.
5) Обов’язково контролювати те, які фото й та відеофайли знаходяться в гаджетах дитини.
6) Встановлювати функцію «батьківський контроль» на всіх гаджетах дитини.
Джерело: https://www.cybercrime.gov.ua/16-novosti/185-uvaga-batki-sujitsidalna-grupa#news
© Сайт Департаменту Кіберполіції України – https://www.cybercrime.gov.ua

Більше інформації можна знайти за посиланнями:

Немає коментарів:

Дописати коментар