НУШ

 

НУШ – це цікаво, пізнавально, сучасно!

 

Якщо ви хочете, щоб педагогічна праця давала вчителю

радість, щоб повсякденне проведення уроків не перетворилося

в нудну, одноманітну повинність, ведіть кожного

вчителя на щасливу стежку дослідження…

Тут знахідки, відкриття, радощі і прикрощі.

В.О. Сухомлинський



Нова українська школа  – це ключова реформа Міністерства освіти і науки України. Головна мета – створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у житті. Інший зміст освіти, нові  методики викладання та освітнє середовище – такі основні складові НУШ. Нова українська школа – це освіта нових сенсів, дитиноцентризму і поваги до кожної людини. НУШ – це цікава, практикоорієнтована, безпечна і дружня до дитини школа. А для батьків вона – відкрита і націлена на співпрацю.

Новий зміст освіти

         Головна ідея Нової української школи – компетентнісний підхід до навчання, який орієнтований не на процес, не на накопичення фактів, а на результат: навчання має сформувати у дітей здатність практично діяти, застосовувати отримані знання, вміння і навички в життєвих ситуаціях. У державному стандарті виділено  11 ключових компетентностей, які потрібно сформувати в учнів початкових класів.  

         Стрімкий технологічний прогрес є визначальною рисою сьогодення. Молоде покоління працюватиме в умовах такого ринку праці, з яким старші покоління вже абсолютно незнайомі. Підготовка дітей вимагає від учителів поєднання навичок, які традиційно вважалися рисами хорошого педагога, з новими, необхідними для того, щоб сприяти покращенню життя учнів у ХХІ столітті. Таким чином,  ми маємо сформувати в дітей ключові компетентності, які сьогодні визнані провідними освітніми системами світу як такі, що необхідні для сучасної людини в ХХІ столітті. І їх  покладено в основу змісту освіти в Новій українській школі.

         Концепція НУШ пропонує також впроваджувати інтегроване (поєднання предметів, тем)  та проєктне навчання. Це сприяє тому, що учні отримують цілісне уявлення про світ, адже вивчають явища з точки зору різних наук та вчаться вирішувати реальні проблеми за допомогою знань з різних дисциплін.

         Для дитини інтегроване навчання є цікавим, природним. Теми для навчання в рамках інтегрованого курсу обирають вчителі разом із дітьми. Вони повинні реагувати на те, що відбувається навколо них і залучати учнів до спостереження реального світу, дискутувати з ними про ті проблеми, з якими діти стикаються.

         Інтеграція в початковій школі організовується через діяльність, зокрема, через гру на ранньому етапі навчання, а далі через діяльнісне навчання.  А це передбачає, що здобувачі освіти разом роблять проєкти, частіше виходять на вулицю, пізнають навколишній світ, спостерігають, досліджують. 

         Сьогодні освітній процес має бути організованим так, щоб сприяти невпинному поступові кожної дитини, формуванню у них вміння навчатись упродовж життя, критично мислити, ставити і досягати цілі.

Готовність до інновацій

Нова українська школа не може відбутися без учителя, який володіє сучасними методиками викладання, вміє спілкуватися з сучасним поколінням дітей, постійно вдосконалюється, бо тільки так можна перейти від принципу трансляції знань до компетентнісного підходу.

У ХХІ столітті учитель перестав бути єдиним джерелом знань, а отже – він повинен опанувати нову роль. З ретранслятора він має перетворитись на помічника, ментора дитини, який супроводжує її у процесі пізнання і досліджує світ разом із нею.

Педагогіка партнерства

         Перехід початкової освіти на якісно новий рівень можливий лише за умови конструктивної взаємодії школи й родини на засадах партнерства. Розуміння пріоритетності родинного виховання ставить перед закладом освіти завдання, яке  реалізовується у спільній діяльності вчителя й учнів, учителя й батьків, що передбачає взаєморозуміння, єдність інтересів і прагнень з метою особистісного розвитку здобувачів освіти.

         НУШ передбачає, що батьки разом з учителями мають спільну мету – щаслива і успішна дитина. Тому стосунки між цими трьома категоріями побудовані, насамперед, на співпраці, взаєморозумінні й бажанні разом іти до мети. 

Нове освітнє середовище

         Щоб описане вище навчання стало можливим, учні мають перебувати в новому освітньому середовищі. Тому у НУШ змінюється середовище для навчання: класна кімната перетворюється на простір для творчої самореалізації дитини. У новій школі діти мають бути почутими. Треба допомогти учневі стати самим собою, щоб він міг приймати самостійні рішення, самостійно робити вибір і ставати творцем своєї долі. Навчання повинно приносити радість дитині.

         Нова українська школа виховує в дітях творчість та ініціативність Менше зубріння, більше практичних знань та вміння критично оцінювати інформацію. Головне зараз -   навчити учнів вчитися. Бо коли дитина займається тим, що їй подобається, вона знаходить для цього бажання, сили та енергію. І школа має стати тим середовищем, в якому можна все це втілити.

Переваги НУШ

     Автономія вчителя. Концепція НУШ передбачає велику свободу у виборі методів, прийомів та засобів навчання та виховання

     Сучасний підхід до навчання. Реформа сприяє впровадженню сучасних педагогічних методів, що сприяють кращому розумінню матеріалу і розвитку навичок, необхідних у сучасному світі

     Учні здобувають не тільки знання, а й вміння практично застосовувати їх в повсякденному житті

     Ранкові зустрічі. Діти в захваті від них, вони спрямовані на розвиток співпраці, допомагають працювати в команді, мають гарний емоційний вплив на дітей

     Розвиток критичного мислення, що є важливим навичкою у сучасному інформаційному суспільстві

Недоліки

     Проблема з недофінансуванням освіти

     Невмотивований вчитель (низька зарплата)

         Зовсім інший підхід до освіти дітей. 

         Діти вчаться мислити практично, вміють висловлювати свої думки, виховувати соціальні цінності. Коли правильно побудований навчальний процес, дітям комфортно вчитися і застосовувати отримані уміння у житті. Діти вчаться отримувати не готові знання, а виховується вміння їх здобувати. Дає вчителю свободу у виборі програм, дає можливість створювати свої, дає автономію у діяльності вчителя.

         Батьки мають пам’ятати чарівні миті свого шкільного життя і так налаштовувати свою дитину , що школа – це не покарання, примус, місце, де тебе залишать після уроків, якщо не справлятимешся, а – це продовження цікавого дитинства  з новими друзями, цікавими заняттями, можливістю здобувати знання.

         Щоб кожен день не перетворювався на каламбур, вартує за два – три тижні до початку навчального року чітко дотримуватися режиму дня, сну і відпочинку, дозволити дитинці потренуватися збирати портфель, організувати вдома «робоче місце школяра».

         Поговоріть з дитиною про укриття, про те, що там безпечно, щоб дитина не стресувала при сигналі «Повітряна тривога».

         Під час адаптаційного періоду в школі дітки можуть проявляти агресію, роздратування, гіперактивність або загальмованість. Це нормально, адже дитина кардинально змінює спосіб життя, тому батькам вартує обговорювати з дитинкою такі ситуації і скеровувати її в правильний бік.

         Також варто навчити дитину говорити про свої почуття і переживання, націлити на суспільну взаємодію в колективі (класі),що дасть можливість запобігти замкнутості і відстороненості дитини від однолітків.

         Не сваріть дитину – дайте право на помилку, не перенавантажуйте гуртками і додатковими заняттями з перших днів навчання, щоб не перевтомити і не демотивувати маленького школяра.

         Не ставте завищених вимог до дитини з перших днів навчання, не критикуйте, а підтримуйте, створюйте маленькі «ситуації успіху», хваліть дитину, виховуйте жагу до пізнання нового, дотримуйтесь рекомендації вчителя.

         І пам’ятайте, що дитина, яку люблять і підтримують, обов’язково стане дорослою людиною, яка здатна любити і ділитися з оточуючими своїми надбаннями.

 

Стартує третій етап реформи нової української школи:

які зміни чекають на середню освіту?

 

         З 2027 року запроваджується трирічна профільна освіта (10-12 класи) за академічним та професійним спрямуванням.

         У 2025 році розпочнеться пілотний проєкт щодо запровадження змін.

Немає коментарів:

Дописати коментар